(c) Richard MEDAL 2022
Objednávateľ: Mgr. Richard Medal, Nové Prúdy 20, 911 01 Trenčín. Dodávateľ: René Říha, Floriánska 14, 040 01 Košice, IČO 41508017.
[19.03.2018; Trenčianske noviny; ANDREJ LUPRICH]
Regulácia začala minulý rok v marci v šiestich zónach. Štart sprevádzali spory s políciou, ktorá na spustenie nedala súhlas, ale aj s obyvateľmi, ktorí proti spoplatneniu spísali petíciu a zorganizovali protest počas zasadnutia mestského zastupiteľstva. Ku koncu februára tohto roka si parkovaciu kartu kúpilo viac ako päťtisíc ľudí, z toho je 3 896 rezidentských a 688 abonentských kariet. Necelých 500 kariet predali pre návštevy pásma.
Mesto hovorí o regulácii, nie o spoplatnení
Hlavným zámerom pre zmeny v parkovaní bolo podľa Ivety Marčekovej z mestského útvaru mobility regulovať enormný nárast parkujúcich vozidiel s dôrazom na zabezpečenie parkovania pre domácich obyvateľov. „Základnou filozofiou je regulácia počtu áut v meste a nie vybrať peniaze od ľudí," povedala Marčeková. Regulácia podľa nej vyriešila viaceré problémy s parkovaním.
„Odstránilo sa dlhodobé, často celodenné, parkovanie v centre. Súčasne sme urobili viaceré opatrenia k zlepšeniu bezpečnosti na cestách. Ide o postup, ktorý žiadne iné mesto takto dôsledne nerobilo," skonštatovala Marčeková. Regulácia parkovania viedla v Trenčíne aj k zvýšenému využívaniu hromadnej dopravy. „Niekoľko rokov trvajúci percentuálny pokles v počte prepravených osôb sa zastavil, dokonca dochádza k percentuálnemu nárastu cestujúcich. Ide približne o 0,8-percentný nárast voči roku 2016," povedala Marčeková.
Vzniklo takmer 500 parkovacích miest
Pozitívnym dôsledkom regulácie je podľa nej tiež budovanie stojísk pre vozidlá na súkromných pozemkoch. „Samotní zamestnávatelia vytvárajú priestor pre parkovanie zamestnancov v areáloch firiem. Tieto opatrenia prispievajú k zníženiu počtu vozidiel v uliciach," dodala Marčeková.
Mesto počas minulého roka investovalo do vybudovania nových parkovacích miest z rozpočtu vyše 800-tisíc eur. V čase spustenia regulácie parkovania bolo vyznačených 4 200 parkovacích miest, počas roka pribudlo ďalších takmer 500.
107 nových parkovacích miest, 133 obnovených miest vo vnútroblokoch a vo výstavbe pred dokončením je aktuálne 243 nových miest. Spolu je to 483 miest, vďaka dokončovaniu výstavby železnice vzniklo 236 miest pri krytej plavárni a 62 na Ostrove.
V tomto roku plánuje mesto dobudovať 991 nových parkovacích miest, a to na sídlisku Juh, Sihoť a v lokalite Dlhé Hony.
„Z rozpočtu do parkovania sme pripravení investovať približne dva milióny eur, okrem vybraných doteraz 603 555 eur, ktoré šli na špeciálny účet ako príjem z parkovného a z predaja kariet za rok 2017," povedala hovorkyňa mesta Trenčín Erika Ságová. Vybrané peniaze idú na špeciálny účet mesta a poslanci schválili, že z vybraných prostriedkov pôjde do roku 2019 až 70-percent na nové parkovacie miesta a 30-percent na zlepšenie mobility.
Medal: Nový systém bol nepripravený
Niektorí poslanci mestského zastupiteľstva ale zavedenie nového systému aj po roku kritizujú, podľa nich nebol dobre pripravený. „Za ten rok sa ukázalo, že naše pripomienky k tomu, že parkovacia politika je nepripravená vôbec neboli od veci. Dôkazom toho je, že počas celého roka sme znovu a znovu prijímali nové úpravy nariadenia o parkovaní," povedal poslanec Richard Medal. Systém parkovania je podľa neho zložitý pre pochopenie občanov ale najmä návštevníkov mesta.
„Svedčia o tom dlhé rady návštevníkov, ktorí stoja pri automatocha nevedia,čoa ako zadať. Nerobí to mestu dobrú reklamu," uviedol Medal. Pri spustení zmien žiadali, aby sa spolu s parkovacou politikou začali riešiť záchytné parkoviská na okrajoch miest a vylepšenie MHD. „Nič sa na tom nezmenilo a považujem to za veľké mínus. Namiesto toho budujeme parkovacie plochy na sídliskách na úkor zelene, s čím sa nedokážem stotožniť a veľmi mi to prekáža."
Množstvo áut podľa neho naďalej parkuje vo vnútroblokoch, na zeleni, mimo parkovacích miest. „Považujem to za nesplnenie očakávaní, že práve toto sa uprace a urobí sa s tým poriadok. Vnímajú to zle aj ľudia, ktorí sú v parkovacích zónach, kúpili si kartu, a napriek tomu im pod oknami stoja autá, ktoré si za parkovanie zaplatili," skonštatoval Medal. Systém je navyše podľa neho nastavený nespravodlivo voči občanom, ktorí bývajú v spoplatnených zónach. „Tí svojimi peniazmi platia budovanie parkovacích miest na sídliskách, napríklad na Juhu, kde parkovanie spoplatnené nie je," dodal.
ANKETA: AKO VNÍMATE ZMENY V PARKOVANÍ PO ROKU?
* Majo Horník: Nie je to zrovna fér. Rodičia bývajú v centre, tí musia platiť. Myslím si, že by mali platiť všetci. ?udia sú diskriminovaní, tí v cenre platia a na okrajoch nie, najmä na Juhu a Sihoti. Stále sú tam dodávky, množstvo áut, ten problém sa tam vôbec nevyriešil. Je pravda, že áut je na uliciach menej. Poschovávali to do garáží.
* Vladimír Nemec: Zvykol som si. Tam kde musím platiť, zaplatím. Mám kartu na celé mesto. Uvidíme, čo z tých peňazí, na čo sa to využije. Aj predtým som platil, kde sa platilo, teraz ma to stojí navyše 80 eur ročne. Zdá sa mi, že na parkoviskách je menej áut,"
* Kamil Červeňan: Je to hrozné, komplikované. Človek tu pol hodiny stojí, nech sa k čomusi dostane. Nie sme všetci Trenčania, neovládame to. Po roku vidieť, že je menej áut.
* Dana Šaradinová: Automaty sú komplikované, ale vidno, že je tu viacej miesta. U nás sa na sídliskách neplatí. To je smiešne, ved ked som pred domom, nebudem tam predsa platiť.
K článku nie sú zatiaľ žiadne komentáre!